Viorel ROMAN

Teocratia ortodoxa moldo-valaha (25), retrospectiva 2018-08-19
inapoi
Teocratia ortodoxa moldo-valaha (25), retrospectiva
1000 Crestinizarea bulgarilor si sîrbilor, a rusilor sub Vladimir, de catre greco-bizantini i-a pus pe toti, dupa Marea Schisma, pe picior de razboi cu Roma. Sub presiunea exterminatoare greco-slava, proto-românii s-au asimilati la sud de Dunare, iar la nord, în România de azi, au fost siliti de bulgari sa preia ierarhia greco-slava, sa renunte la limba si ierarhia latina - altfel le taia popa limba. De atunci ei impartasesc - nolens, volens - soarta greco-pravoslavnicilor, cu toata deosebirea intre ortodoxia pragmatica a românilor, cea speculativa a grecilor si cea mistica, a neofitilor slavi.
1500 Roma urmarea refacerea unitatii crestine, dar rusii lupta inpotriva teutonilor, valahii inpotriva romano-catolicilor maghiari, greco-bizantinii inpotriva cruciatilor, dar la Conciliul de la Florenta greco-ortodocsii si romano-catolicii se „unesc“. A "doua Roma“, Constantinopolul, cade sub turci si Moscova preia ideea, misiunea celei de a "treia Roma".
1700 Petru cel Mare modernizeaza Rusia si lupta pentru eliberarea ortodocsilor de sub turci. Dimitrie Cantemir este alaturi de el, nu de românii din Transivania cand se unesc cu Roma. Petru I si Cantemir (ca Stalin si Ceausescu) erau pentru "modernizare fara occidentalizare“, o strategie sortia mereu esecului fara unitatea de credinta crestina.
1800 Unde esuiaza Petru I, continua marii intelectualii ai sec. XIX, “formele fara fond" ca si cele opt "cruciade" ruso-ortodoxe contra tucilor. Dupa Napoleon "rationalitatea statala" s-a dovedit insuficienta pentru o cooperare autentica cu occidentali, asa ca rusii ca si pasoptistii moldo-valahi apeleaza la cultura. Avintul in receptarea culturii vestice era enorm. La Berlin Bakunin, Turgeniew, Herzen erau hotariti sa se sinucida, daca nu se vor mintui prin aprofundarea Logicii lui Hegel. Orientarea spre vest a inbogatit cultural atit Moscova si Peterburgul (Tolstoi, Dostoievschi), cît si Bucurestiul si Iasul (Eminescu, Balcescu), fara ca falia spirituala est-vest sa fie depasita la rusi sau la moldo-valahi cuceriti mai mult de cultura, decat de ideea refacerea unitatii crestine. Moldo-valahi raman asadar in "lanturile grele ale duhovniciei constantinopolitane si moscovite".
1918 Esecul lui Petru I si al intelectualilor genereaza romantismul slavofil, nihilismul rus radical si o Revolutie proletara. Ideologia ortodoxo-comunista inspirata de Prorocul Amos si de emulii sai Marx, Lenin, Stalin, de mesajul mesianic al celei de a "treia Roma", era hotarita sa mîntuiasca intreaga omenire de influenta nefasta occidentala.
1920 România Mare nu s-a orientat spre Roma cum sperau ardelenii la Alba Iulia, asa ca "orasul parazitar" - cite un milion de maghiari, germani, evrei, români occidentalizati - a blocat si cu ajutorul noii Patriarhi de la Bucuresti, dusmana catolicilor si Concordatului, emanciparea celor 16 milioane de tarani. Totusi, copii lor vin la oras, scoli unde "orasul parazitar“ nu-i accepta, asa ca ei se grupeaza in Legiunea "Arhanghelului Mihail“, cu ortodoxia ca maduva. Dupa razboi, Stalin reorienteaza cu forta doua mii de biserici unite cu Roma spre Bucuresti, Moscova, Romania e dezmembrata si elita prooccidentala lichidata dupa Cortina de Fier, la Canal.
1989 Gorbaciov renunta la tot acest construct ideologic bazat pe teroare, la "Cortina de fier", la „Lagarul" european si la Razboiul Rece. Românii ortodocsi urmeaza - nolens, volens - linia pravoslavnica. Nicolae si Elena Ceausescu sunt lichdati dupa un proces stalinist.
2000 Mileniul incepe cu reorientarea tarilor ortodoxe spre valorile si institutiile UE. Papa Ioan Paul II vine in România, Grecia, Ucraina, Caucazul si îndeamna la refacerea unitatii in diversitate - crestinismul sa respire cu doi plamini, din orient si occident. Vladimir Putin se boteaza, rusii se ridica din genunchi. Din totdeauna in gura lupului, din Basarabia si Bucovina pina in Bulgaria si Serbia, românii prinsi în cleste cauta inpreuna cu slavii alternative dupa (1) cruciade, (2) Unirea Conciliului Florentin, (3) modernizatoarea sub Petru cel Mare, (4) stralucirea intelectualilor ortodocsi din sec. XIX si (5) dictatura de dezvoltare ortodoxo-comunista din ultimul secol.
2016 Dupa „formele fara fond“ si paleativele modernizatoare (tarul Petru cel Mare, regii Carol I si II), culturale (Puskin, Eminescu), dictatoriale (Stalin, Ceausescu), de tranzitie (Gorbaciov, Iliescu), Putin, „o minune Dumnezeiasca“, patriarhul sau Kirill, impreuna cu papa Francisc, depasesc blocajul de la Marea Schisma, cand constata lapidar: „nu suntem concurenti, ci frati“.
2018 Aceasta perspectiva istorica deschisa de papa Francisc si patriarhul Kirill, apoi de Sinodul Panortodox, lipseste inca la Bucuresti. Dupa aderarea la UE/NATO, criza actuala e generata de o duplicitatea binecunoscuta inca din vremea lui Mihai Viteazul, Cantemir, Cuza, fanariotilor, unirii, regilor germani, presedintilor ortodoxo-comunisti moldo-valahi. Nu este prima data ca occidentul intinde o mana de ajutor romanilor, care cand ei isi vad sacii in caruta, intorc spatele Romei. Papa Francisc nu vine in Romania in anul Centenarului Marii Uniri.
Viorel ROMAN
www.viorel-roman.ro
19 august 2018